Selasa, 24 Ogos 2010

PRU13 - Politik Sabah

Senario politik negeri Sabah dijangka akan berubah dalam menuju ke PRU13 dalam satu dua tahun lagi. Bahangnya sememangnya semakin dirasai dengan tindakan aggresif oleh parti pembangkang dalam memastikan Sabah jatuh ke tangan mereka. Mungkin ini sesuatu yang harus dilakukan oleh orang Sabah memandangkan pembangunan negeri yang dilihat tidak seimbang.


Namun begitu, pihak pembangkang akan melalui laluan sukar dan getir dalam merampas tampuk pemerintahan negeri daripada kerajaan yang kini memerintah. Harapan yang ada hanya dengan menyedarkan rakyat dan mengubah mentaliti anak muda Sabah terutamanya golongan professional. Kenapa golongan professional? Berdasarkan perkembangan terkini, golongan ini selain dapat meningkatkan majoriti ahli atau pengundi, mereka juga berkemampuan dalam membantu parti dalam menyebarkan mentaliti orang muda secara aktif jika dibandingkan dengan golongan yang agak berumur.

Laluan juga agak sukar dengan provokasi-provokasi yang akan dihadapi oleh parti pembangkang. Disebabkan populariti parti pembangkang agak menonjol dan agak aktif sekarang ini, pihak kerajaan akan cuba menghalang usaha pembangkang dalam terus menawan hati dan memberi sessi penerangan di seluruh negeri.

Bagi golongan belia yang belum lagi mendaftar dengan SPR sebagai pengundi berdaftar, maka silalah berbuat demikian bagi menunaikan tanggungjawab anda sebagai rakyat Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dan berperlembagaan. Selepas itu wahai anak muda, buat pilihan yang tepat dan bertanggungjawab untuk tanahair dan bangsamu.

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.