Ahad, 29 Ogos 2010

Kg Pasir Putih Tawau dilanda banjir lagi...

Kg Pasir Putih dilanda banjir lagi...kejadian banjir sudah tiga kali berlaku dalam masa sebulan sejak banjir besar pada 29 Julai 2010 yang menenggelamkan hampir 80 peratus rumah dan ada juga yang musnah di tolak arus deras yang berlumpur. Sesungguhnya waktu itu tiada siapa menduga banjir yang besar dan air naik sangat cepat sehingga ramai yang terperangkap, hanya dapat naik ke atas bumbung rumah menunggu bantuan penyelamat.


Ini adalah sungai lencongan yang berada di Jalan Sin San. Kelihatan dalam gambar adalah jambatan dengan tebing semakin terhakis dengan arus air yang sangat deras. Gambar ini diambil dalam pukul 6.20 pagi hari sabtu 28 Ogos 2010 dalam keadaan hujan gerimis.

 

Gambar di atas adalah jambatan kecil yang berada di Jalan Sin San yang ditenggelami air banjir dan disaksikan oleh polis yang membuat rondaan. Kejadian berlaku pada jam 6.30 pagi sabtu 28 Ogos 2010. Banyak kenderaan tersangkut dari kedua-dua belah bahagian dari dan yang hendak ke Kg Pasir Putih disebabkan jalan terputus hunbungan. Jalan hanya dapat dilalui selepas 4 jam apabila air semakin surut dan hujan berhenti. 


Gambar di atas kawasan perkampungan Blok A jalan yang sedang dinaiki banjir yang agak cepat. Kelihatan penduduk kampung terutamanya yang tinggal di bahagian belakang terdedah dengan bahaya banjir meninggalkan rumah mereka ke tempat yang tinggi dan selamat.



Lot 127 - Blok A, rumah bapakku yang sedang dinaiki banjir untuk kali yang ke-3 dalam masa sebulan. Tapi kali ini air banjir tidak sampai ke lantai rumah, tidak seperti banjir kilat sebelum ini pada 29 Julai 2010 paras air hampir menenggelamkan tingkap rumah.


Gambar atas: Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI Nurul Huda) Kg Pasir Putih ditenggelami banjir.
 

Walaupun dalam keadaan dilanda banjir yang sedemikian, semangat kemerdekaan tetap berkobar-kobar dengan menaikkan bendera Malaysia dan demi menyahut gagasan PM 1Malaysia Menjana Transformasi...tapi adakah itu semuanya benar? Dimana YB Adun atau MP pada waktu ini?


Sampah sarap yang bertan-tan banyaknya hanyut dibawa banjir sekaligus menyekat pengaliran air ke laut.


Gambar atas: Tabika Kemas Kg Pasir Putih yang hampir ditenggelami banjir.


Salah sebuah rumah yang berhampiran sungai roboh dan tenggelam dilanda arus deras dan tebing sungai yang runtuh. Rumah atau pondok ni berada di belakang kedai makcik Jannah di Blok B.

                                     

Sesungguhnya apa yang berlaku adalah kehendak dan perintah-Nya, bagi mereka yang ditimpa musibah banjir ini seharusnya bersikap tabah dan redha diatas qada' dan qadar ini. Tiadalah Dia menurunkan semua ini melainkan mahu memberi peringatan kepada hamba-Nya yang lalai dan itu semua adalah tanda yang Dia mengasihani hamba-hamba-Nya. Dalam masa yang sama ujian ini diturunkan dalam umat Islam hendak melaksanakan ibadah fardhu puasa dan berlaku lagi ditengah bulan puasa sesungguhnya amat teruji bagi mereka yang taat perintah-Nya. Apapun, tidaklah jua semua ini ditimpakan melainkan Allah swt menyediakan hikmah disebaliknya yang tiada siapa pun tahu melainkan Dia Yang Maha Mengetahui dan Maha Perkasa.

Astaghfirullah...astaghfirullah...astaghfirullah al-adzim Ya Allah.


Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.