Ahad, 15 Ogos 2010

Antara 31 Ogos & 16 September

Lebih kurang dua minggu lagi seluruh rakyat Malaysia akan menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-53 iaitu pada 31 Ogos 2010. Tentunya dipihak kerajaan telah menyiapkan agenda dan aktiviti-aktiviti yang hendak diadakan pada hari tersebut. Seperti lazimnya sambutan akan diadakan diperingkat persekutuan dan juga di peringkat negeri seluruh Negara termasuklah Sabah dan Sarawak.
Gambar: Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj melaungkan 'MERDEKA'.

Kalau dilihat dari segi sejarah, tanggal 31 Ogos adalah hari kemerdekaan bagi Tanah Melayu dan bukannya bagi Sabah dan Sarawak. Ini kerana, Sabah dan Sarawak hanya membantu dalam pembentukan sebuah Negara yang sekarang ini dinamakan Malaysia dengan Tanah Melayu atau Malaya pada 16 September 1963 seperti yang termaktub dalam lipatan sejarah. Persoalannya apakah patut Sabah dan Sarawak bersama-sama menyambut hari kebangsaan 31 Ogos dengan aktiviti serupa di Semenanjung Malaysia? Mungkin perkara ini perlu difikirkan dan diperjelaskan kepada rakyat seluruhnya untuk mengelakkan kekeliruan.

Gambar hiasan: Hari Malaysia 16 September 1963.

Bukanlah niat untuk membina suatu blok perbezaan diantara Semenanjung dan Sabah dan Sarawak (Borneo), tetapi untuk mencari perkara sebenar agar rakyat dan generasi seterusnya melakukan perkara yang sebenar bukan hanya ikut membuta tuli dengan orang lain yang mungkin tiada kaitan dengannya. Seperti yang kita tahun sebelum, tanggal 16 September telah diumumkan oleh kerajaan sebagai cuti umum bagi Sabah dan Sarawak atas sebab pembentukan negara Malaysia dengan kemasukan dua wilayah tersebut. Lagi satu persoalan, apakah hari kemerdekaan bagi Sabah dan Sarawak iaitu pada 16 September sama dengan Hari Kebangsaan 31 Ogos? Dari segi tarikhnya, sudah tentu berbeza dan ini mengelirukan rakyat khususnya Sabah dan Sarawak. Itu pun selepas parti pembangkang banyak mempersoalkan perkara ini barulah pihak kerajaan member perhatian tarikh 16 September ini sekaligus mengistiharkan ia sebagai cuti umum bagi memperingai dan meraikannya. Tanpa prejudis, seolah-olah semacam ada yang tidak betul.

Perlu juga diketahui, bilakah sebenarnya bendera Malaysia Jalur Gemilang dicipta dan secara rasmi dikibarkan sebagai bendera negara Malaysia? Adakah ketika hari kemerdekaan 31 Ogos 1957, pada 16 September 1963 atau bila? Mungkin ahli dan pakar sejarah atau sesiapa sahaja boleh menyatakan perkara ini.

Semoga Hari Kebangsaan yang disambut setiap tahun member erti sebenar kemerdekaan bagi seluruh rakyat Malaysia bukan hanya oleh sesetengah pihak.

Selamat Menyambut Hari Kebangsaan Ulang Tahun yang ke-53 pada 31 Ogos 2010.

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.