Khamis, 24 Jun 2010

Kementerian nak mansuhkan UPSR dan PMR?

"Kementerian Pelajaran membayangkan kemungkinan akan memansuhkan Ujian Pecapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di masa hadapan.Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau melihat ada kewajaran untuk berbuat demikian kerana aspek pembelajaran ketika ini dilihat lebih berorientasikan kepada peperiksaan sehingga tujuan utama untuk memberikan pendidikan holistik tidak dapat dilakukan sepenuhnya."Pihak kami sedang fikirkan sama ada akan kekalkan atau perlu hanya satu sahaja peperiksaan awam, seperti (contohnya) di peringkat SPM sahaja," katanya."

Selepas perkara ini ditimbulkan oleh kementerian pelajaran atau lebih tepatnya oleh TPM kita tu, ia mengejutkan banyak pihak baik dari kalangan NGO, orang awam, ahli-ahli akademik, lebih-lebih lagi golongan pendidik atau guru sekolah sendiri dan juga ibubapa. Pelbagai reaksi telah diluahkan oleh mereka dimana ada yang bersetuju dan tidak kurang juga yang membantah pelaksanaannya. Memang benar disana ada pro dan kontra dalam isu tersebut namun harus diingat bahawa cadangan ini adalah termasuk dalam agenda besar negara iaitu suatu dasar pendidikan yang memberi impak yang besar kepada masa depan pendidikan negara dan juga anak-anak bangsa Malaysia atau "1Malaysia" ini.

Sesetengah pihak berpendapat tindakan dan cadangan yang utarakan oleh kementerian ini sesuatu yang terburu-buru dan kajian terperinci harus di laksanakan terlebih dahulu barulah dibincangkan dipihak kementerian. Perkara atau isu nasional sebegini tidak seharusnya dilontarkan begitu sahaja sebabnya ia dapat mencetuskan suasana panik dikalangan yang terlibat secara langsung. Dan sekiranya hendak juga dilaksanakan, kementerian harus melantik suatu "team" untuk membuat kertas kerja secara terperinci dan menyeluruh. Kebiasaanya, ia akan mengambil masa bukan sehari dua atau setahun dua, malah mungkin bertahun-tahun. Orang yang terlibat dalam pasukan ini mestilah daripada golongan yang ahli dalam bidang tersebut seperti tokoh pendidik, PIBG, guru, wakil murid dan mungkin para cendikiawan.

Baru-baru ini saya menerima jemputan daripada pihak ahli AJK tertinggi pendidikan negeri sebagai wakil PIBG sebuah sekolah anak saya. Namun kerana tidak berkesempatan, mungkin saya tidak dapat menghadirinya. Apapun, bagi saya ini suatu petanda dan cara yang baik dalam membuat sesuatu keputusan ataupun hanya untuk memberikan maklumat terperinci dan sahih terus kepada golongan sasar seperti ibubapa. Dan ini juga secara langsung membuka komunikasi-dua-hala dengan mengadakan dialog diantara pihak panel dan hadirin. Saya dapat rasakan perkara ini mungkin bertujuan untuk mendapatkan reaksi dan maklum-balas daripada ibubapa berkaitan isu cadangan pemansuhan UPSR dan PMR. Walaupun tiada kesempatan, saya akan cuba mendapatkan suatu salinan perbincangan untuk perkongsian maklumat semua.

Berkenaan dengan isu ini, secara peribadi tidak bersetuju kerana masanya tidak sesuai atau tidak tepat. Mengapa saya berpendapat begitu? Ini kerana jika kita teliti dan mengiktui perkembangan semasa sistem pembelajaran dan pendidikan negara masih banyak kelemahan dan disamping itu banyak isu berbangkit masih tidak jelas untuk dilaksanakan sama ada berjaya atau tidak jika sudah dan sedang dilaksanakan. Contohnya, penggunaan bahasa inggeris untuk subjek matematik dan sains, saya kira isu ini belum jelas dan sama ada keputusannya memuaskan ataupun tidak secara keseluruhan. Isu berkaitan prasarana sekolah, isu berkaitan kekurangan guru yang mahir dalam penguasaan bahasa inggeris, isu kemiskinan sekolah luar bandar dan banyak lagi. Jadi, kita hendak tanya dimana integriti pihak kementerian dalam merungkai dan memperjelaskan perkara ini kepada rakyat amnya?. Kalau tidak yang menjadi mangsa kemudian hari adalah anak-anak kita sendiri. Demikian pula kita tidak terlalu menyalahkan pihak kementerian atau sekolah semata-mata kerana kita tahu dan faham bahawa didalam masalah-masalah ini ada juga masalah-malasah lain dapat diselesaikan dan dinaiktarafkan atau ditambah nilai, itu tidak dinafikan.

sampai sini dulu, insyaAllah bersambung...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kementerian telah umumkan 2016 PMR dimansuhkan...tengkoklah mcm mana nanti. klu tukar kerajaan lain pulak nanti cerita...pening2..

razuha berkata...

Setuju. Faktor politik dan kerajaan mana yang memerintah juga secara langsung memberi kesan kepada perkara ini. Di pihak pendidik atau guru-guru pula, mereka juga akan menerima impak yang besar hasil daripada keputusan-keputusan juga pindaan mana-mana polisi pendidikan dan perguruan. Apapun, inilah realiti kehidupan...

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.