Selasa, 17 Ogos 2010

Gas Sabah untuk siapa..?

Pada nukilan yang lalu, sedikit sebanyak telah membincangkan isu gas Sabah yang ingin disalurkan dari Kimanis, Sabah ke Bintulu, Sarawak. Hari ini 16/09/2010 dalam muka depan Utusan Borneo, isu ini sekali lagi diutarakan sekaligus teka-teki jadi atau tidak penyaluran gas Sabah ke negeri Sarawak.

Menurut sumber berita, Perusahaan Perladangan dan Komoditi Tan Sri Bernard Dompok menyatakan ia terpulang kepada negeri Sabah sama ada mahu ataupun tidak menyalurkan gasnya ke negeri Sarawak.

Sebagai rakyat negeri Sabah, sudah pasti ingin memanfaatkan khazanah gas mereka sendiri. Kenapa mesti opsyen menyalurkan ke Bintulu digunakan terlebih dahulu? Bukankah ini semacam menafikan hak-hak orang Sabah untuk menikmati hasil bumi dan tanah air mereka. Apa yang dilihat dengan hasil perbincangan demi perbincangan diperingkat kerajaan dan syarikat minyak negara Petronas, seakan-akan alasan demi alasan diberikan kepada rakyat Sabah. Dan sudah pasti ini amat merugikan negeri dan rakyat Sabah. Kenapa rakyat Sabah harus menanggung permainan politik sesetengah pihak dalam memberikan hak mutlak rakyat negeri ini.

Kenyataan yang mengatakan, “ada jaminan bahawa bekalan gas tidak disalurkan ke Bintulu di Sarawak menerusi saluran gas itu jika terdapat keperluan bekalan itu di Sabah”. Siapakah yang mengeluarkan kenyataan ini? Sememangnya Sabah amat memerlukan gas ini sebagai sumber tenaga kepada janakuasa elektrik terutamanya dan sebagai sumber pelaburan dalam memajukan negeri ini. Perkataan “jika” itu sebenarnya hanya suatu alasan dan tidak lebih kepada kepentingan politik sesetengah pihak.

Lihatlah sudah berapa dekad rakyat Sabah hidup dalam keadaan miskin dan bergelap pada malam hari terutamanya yang tinggal di luar bandar? Tidakkah mereka lihat betapa susahnya rakyat Sabah terutamanya anak-anak yang perlu ke sekolah dalam keadaan berkaki ayam oleh kerana jalan yang berlumpur tidak berturap dalam keadaan gelap tiada elektrik? Terlalu banyak jika hendak dihuraikan betapa perlunya gas, salah satu sumber kekayaan…

Kepada rakyat Sabah, bukanlah kita hendak menentang membuta tuli dengan apa yang pihak kerajaan dan pihak berkaitan rancangkan tetapi perlu kita Tanya diri masing-masing, adakah hak-hak kita sudah terbela?

http://www.theborneopost.com/?p=58714

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.