Rabu, 18 Ogos 2010

Highway Sabindo Tawau

Beberapa perkara harus diberikan perhatian dan pengawasan terhadap “esplanade highway sabindo” yang agak tidak selamat dan tempat maksiat. Menggelarkan esplanade kerana berada di tepi laut Bandar Sabindo Tawau yang menghadap ke Pulau Sebatik. Memang tempatnya agak strategik bagi kawasan beriadah terutamanya pada waktu petang senja. Antara yang terdapat disekelilingnya gerai-gerai makan Sabindo, bot-bot berlabuh dan sebagainya.




Walaupun begitu keindahannya, sejak beberapa tahun kebelakang ini tempat tersebut sudah di “naik tarafkan” oleh golongan-golongan yang agak kurang bertanggungjawab. Golongan-golongan yang dimaksudkan adalah mat-mat motor, mat rempit, kaki botol, bohsia dan macam-macam lagi. 

Apa yang sering dilhat adalah, mat-mat kereta dan motor yang suka-hati "parking" kenderaan mereka di atas jalan yang bukan tempat meletakkan kenderaan. Ini merbahaya kepada pengguna jalan raya dan juga mereka sendiri terutamanya pada waktu malam. Ditambah dengan lampu jalan yang kerap "blackout". Highway ni biasanya orang memandu laju sedikit berbanding dalam kawasan bandar dan jika pemandu tidak perasaan atau tidak biasa kemalangan mungkin boleh berlaku.

Begitu juga halnya dengan mat rempit yang kian menjadi-jadi, kaki botol dan mereka yang tanpa segan silu melakukan peluk asmara yang penuh dengan maksiat. Perkara ini sepatutnya tidak berlaku jika pihak yang berwajib terutamanya jabatan agama dan pihak polis memberi pengawasan dan operasi yang kerap dikawasan ini. Pelaku maksiat pula, tidak cukupkah dengan peringatan demi peringatan yang Allah swt tunjukkan? Bala bencana, banjir tsunami, gempa bumi dan macam-macam lagi. Ini semua tanda-tanda amaran dari-Nya agar manusia ini berubah kepada yang baik dan insaf. Tahukah bahawa Malaikat Izrail membuat intaian sebanyak 70 kali sehari bagi mencabut nyawa manusia hanya tunggu arahan dari Tuhannya.

Semoga warga Tawau dapat memanfaatkan keindahan esplanade sabindo dan bertanggungjawablah sedikit demi kepentingan dan keselamatan orang lain.


Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.