Isnin, 15 November 2010

Gunung Merapi & Peringatan Ilahi

Berapa sangatlah panasnya api dunia atau api lahar gunung berapi ini jika dibandingkan api sebenar yang terletak di neraka Allah SWT? Itu pun, manusia atas dunia ini sudah tidak tertahan oleh bahang dan kepanasannya. Jangankan api lahar dari gunung berapi ini, api mancis pun manusia berteriak kepanasan tidak tertahan.

Letusan Gunung Merapi di Pulau Jawa Indonesia awal bulan ini telah mengakibatkan ramai yang  terkorban disebabkan debu toksik dan panas dari gunung berapi ini. Menurut pakar saintis dan geologi, Gunung Merapi juga adalah gunung berapi yang paling aktif sekarang di atas bumi ini.

Namun mungkin ramai yang endah tak endah dengan peringatan yang Allah tayangkan ini. Malah ada yang berfikir bahawa ini hanyalah satu fenomena yang biasa berlaku di atas bumi. Dalam kitab Allah SWT telah merakamkan banyak berita-berita akhirat tentang api neraka. Sesungguhnya neraka itu adalah sahih dan neraka ciptaan Allah itu sendiri sedang menunggu tetamunya dengan tidak sabar-sabar lagi. Sesungguhnya neraka itu adalah suatu tempat yang sangat mengerikan dengan apinya yang sangat panas tiada siapa dapat menggambarkannya, terfikir akannya betapa dahsyatnya api dalam neraka itu. Sesungguhnya neraka itu adalah ghaib tidak dapat dilihat sekarang kerana Allah SWT hendak menguji hambaNya di atas dunia ini, sama ada mereka taat akan perintahNya atau pun ingkar.

Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.