Selasa, 27 April 2010

Trueno Vs Levin AE86

VS

Treuno AE86 Levin AE86

Generasi AE86 dari Toyota Corolla Levin dan Toyota Sprinter Trueno adalah kategori kereta kecil dan ringan atau jenis "coupe" yang diperkenalkan oleh Toyota pada tahun 1983 sebagai sebahagian daripada generasi kelima dalam barisan Toyota Corolla. Untuk tujuan yang "brevity", casis-dalamannya iaitu kod "AE86" digunakan untutk menterjemahkan keseluruhan rangkaiannya. Didalam kod kereta Toyota klasik, huruf "A" adalah mewakili injin yang telah didatangkan dalam kereta (3A dan 4A) dan "E86" pula mewakili pengubahan yang ke-enam dari generasi yang kelima seperti "siri E80" dari model "E" iaitu Corolla. Perbezaan rupa diantara Levin dan Trueno adalah Levin mempunyai lampu depan yang dipasang secara tetap atau "fixed-headlights" dan yang terkemudian iaitu model Treuno mempunyai lampu depan yang boleh buka-tutup atau "retractable headlights".

Dalam tahun 1987 terdapat perubahan yang terhad atau modifikasi daripada AE86 yang digelar "Black Limited" sehinggalah jumlahnya habis dijual dan digantikan juga pada tahun 1987 oleh pacuan roda hadapan dalam rangkaian jenis AE92 Corolla/Sprinter. Di Jepun, model AE86 telah dikenali sebagai "Hachi-Roku" (ハチロク), yang bermaksud "Lapan-Enam" (Hachi-8 dan Roku-6).



Di Malaysia, kereta model AE86 ini sama ada jenis Trueno atau Levin harganya telah meningkat daripada usia kereta ini sehingga mencecah tiga kali ganda daripada harga jualan asalnya. Ini disebabkan keunikan dan kehebatan rupa bentuk dan rekacipta kereta ini yang kini boleh digelar kereta lagenda Jepun yang digilai oleh peminat-peminat permotoran. Sesiapa sahaja yang memiliki kereta ini sudah pasti menjadi "raja" permotoran dan disegani oleh seterunya dimana sahaja berada.


bersambung...

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.