Khamis, 29 April 2010

Niqab - Kehebatan Seorang Muslimah

Sesuatu yang menyedihkan apabila amalan Islam sentiasa didiskriminasikan oleh pihak musuh Islam. Cukuplah dengan penindasan keatas umat yang berlaku dimana-mana seluruh dunia oleh seteru Islam. Bukanlah hendak mempertikaikan undang-undang atau peraturan budaya sesebuah negara, tetapi adakah amalan dan tuntutan agama itu juga termasuk dalam hak-hak asasi manusia yang sangat diagung-agungkan pihak barat.

Apa yang berlaku baru-baru ini di Eropah adalah seorang wanita Perancis dikenakan denda sebanyak 22 euro atau RM78 lebih kurang diatas kesalahan memakai "niqab" semasa sedang memandu. Niqab adalah pakaian penutup kepala (aurat) wanita yang kebiasaannya dipakai oleh wanita di negara-negara Arab. Disamping itu, Perancis telah membawa isu tersebut ke parlimen untuk menggubal undang-undang dalam isu pemakaian niqab di negara tersebut. Kelulusan undang-undang ini nanti bermakna kesukaran bagi umat Islam wanita untuk mengamalkan kewajiban menutup kepala iaitu aurat bagi muslimah.

Apapun, semoga Allah swt sentiasa menolong hamba-Nya yang menegakkan suruhan-Nya dan syari'at Islam seperti yang diajarkan oleh Rasulullah saw.

Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.