Sabtu, 13 Jun 2015

Non-Stop




Malam ni rasa tak nak membebel, just nak sambung sikit cerita @ movie HBO yang baru layan sebentar tadi. Jangan pulak kata balik-balik HBO asterok, bukannya apa kat sini bukan macam tempat korang unlimited. Kat sini Limited Edition…hahaa.

Takdak la, movie pasal kapal terbang @ pesawat dalam bahasa pembaca berita tv3. Tajuk movie tu “Non-Stop”. Bukan ada niat pun nak layan, cuma dalam saat-saat boring begini sambil layan nescafe idaman kalbu, sayang biarkan tv main sorang-sorang takdak orang tengok. Tapi…sejujurnya saya memang minat tengok movie atau dokumentari yang berkaitan kapal terbang. Lebih-lebih lagi program Air Crash Investigation series oleh National Geographic dalam Astro. Kenapa saya minat? Tak taulah…tapi bukan nak berlagak, nak habaq awai la..kot-kot ada yang pikiaq macam tu…haa gelakk..

So cerita tu pasal sebuah jumbo jet telah macam di hijack (tak tengok dari awal, so main teka je ni..). Takpa bukan ini saya nak share pun. Apa yang saya nak share ni berkaitan istilah yang selalu didengar “airplane is the most safe in the world” kalau tak silap…ni slogan kalau tak silap. Tolong betulkan ye kalau salah gramma ke… kang lain pulak maksudnya, haha. 

Dalam babak akhir cerita tu, sebuah jumbo jet dengan ramai penumpang didalamnya sedang menghadapi masalah, ditambah lagi dengan masalah penjenayah yang berada dalam kabin. Pesawat komersial yang dalam masalah ni sambil diiringi oleh dua jet fighter dalam memastikan pesawat ini dalam perhatian. Berlaku pergaduhan dan tembak menembak sehingga ada yang terkorban. Berlaku juga letupan dibahagian kabin belakang dengan seorang co-pilot cuba sedaya upaya mengawal penerbangan pesawat untuk pendaratan. Walaupun bahagian belakang pesawat telah terbakar ditambah lagi enjin turut terbakar, co-pilot sempat untuk mendaratkan jumbo jet ini di sebuah landasan walaupun pendaratan tersebut adalah amat tidak selamat dimana tujahan dan junaman pesawat yang tidak normal. Sehinggakan sebahagian kepingan dinding badan pesawat tertanggal, enjing tercabut, tayar melayang, sebahagian tempat duduk penumpang turut tercabut akibat impak pendaratan. Namun, pesawat akhirnya dapat berhenti dengan selamat dan semua penumpang yang masih hidup dapat keluar dengan selamat melalui emergency escape. Cerita holiwood maa… Lepas tu, habis gitu je cerita…hmmm nyesal tengok. Ingat nak tengok ada investigation ka…haha.

Moral of the story. Sejak akhir-akhir ni, seolah-olah pengangkutan udara pun sudah kurang selamat. Kurang selamat dari segi perkara yang yang diluar jangkaan dan bukan masalah tekinikal. Contohnya, masalah penculikan pesawat, pelaku jenayah sebagai penumpang dan lain-lain. Kalau masalah teknikal kita memang sudah maklum, mesin dan jentera sampai masa dia akan rosak atau tidak berfungsi seperti yang sepatutnya. Yang terbaru kalau tak silap, setiap pesawat akan diwajibkan ada tiga orang pilot atau tiga orang dalam cock-pit. Keputusan ini dibuat selepas siasatan air crash yang berlaku ke atas Egypt Air disebabkan co-pilot sengaja mengunci pintu sorang diri dalam cock-pit semasa pilot captain tiada (mungkin ke tandas, dll), dan dengan sengaja menjunamkan pesawat ke permukaan bumi dan telah membunuh ke semua anak kapal dan penumpang yang beratus orang.

Sambil melayan cerita ni tadi, kita masih teringat nasib pesawat MH370 yang entah apa yang telah berlaku sebenarnya, kita boleh katakana ia satu x-file story. Kalau boleh tak nak cakap high profile case ni sebab ia masih dalam siasatan dan usaha mencari dan mengesan masih diteruskan. Apa yang pasti adalah pesawat MH370 telah ghaib, dan ia sememangnya suatu ‘mimpi’ yang sangat ngeri bagi seluruh tujuh billion populasi dibumi, lebih-lebih lagi keluarga mangsa.

Kekadang terfikir, kita yang sering berulang-alik dengan pengangkutan udara ini juga berpotensi mengalami nasib yang sama. Sejujurnya, perasaan itu memang wujud walaupun tak diundang kerana ia bukan suatu yang sedap untuk difikir maupun dirasa. Hampir setiap penerbangan, kita dapat merasakan sesuatu. Sehinggakan kita dapat rasakan, apabila didalam perut pesawat yang jauh tinggi meluncur di angkasa, merasakan mati itu terlalu sangat dekat. Apa tidaknya dengan hanya sedikit masalah sama ada teknikal, cuaca, masalah dari luar atau penumpang, maka terbayang akan sang malaikat pencabut nyawa dan alam akhirat. Kekadang tak nak sebut pasal ini sebab ia amat meresahkan dan menakutkan. Tapi, takdir dan hakikat hidup ini memang sudah begitu, kita harus banyakkan redha serta bertawakkal dengan setiap ketentuanNya. Mungkin di kesempatan ini, kita nak katakan dan pesan kepada mereka yang kita kasihi dan sayangi, hargailah apa yang kita ada sekarang sebab setiap apa yang di atas dunia ni bersifat sementara tiada apa yang kekal. Kelak sampai masanya, Dia akan ambil balik buat selama-lamanya. Harapan cuma doa daripada mereka yang disayangi khususnya waris zuriat yang makbul doanya. Doakanlah.. and non-stop. Ameen.

“Good night, Malaysia..”

Wassalam.

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.