Ahad, 13 Februari 2011

Beer halal...???

Amat terkejut dan pelik setelah melihat logo Halal Jakim dan Lesen Bir Kelas II terpapar di dinding di salah sebuah kafe Lapangan Terbang Tawau.

Semalam, sambil menunggu pintu penerbangan dibuka, kami sempat ke salah sebuah kafe di Lapangan terbang Tawau. Sambil meng'order' minuman terlihat logo fotostat Halal Jakim bersama signage dibawahnya tertulis 'Lesen Bir Kelas II'. Sebagai seorang muslim, kita amat kesal dan kecewa dengan pihak berwajib yang agak kurang memantau perkara ini yang boleh dikira sensitif.

Setelah melihat-lihat dalam ruangan kafe tersebut, sah ia dipunyai oleh seorang bukan pengusaha muslim berdasarkan namanya dan sekaligus boleh disimpulkan pengusaha tersebut tidak faham atau saja-saja tidak faham demi mengaut keuntungan lebih.

Apapun kepada pihak yang berwajib seperti JAKIM, Kementerian Perdagangan dan PBT haruslah sentiasa memantau dan mengambil tindakan kepada pengusaha-pengusaha seumpamanya jika terdapat perlanggaran akta dan peraturan lebih-lebih lagi premis ini dibangunan seperti lapangan terbang.

Sebagai pengguna, tindakan dan aduan bolehlah disalurkan kepada Persatuan Pengguna Islam, JAKIM atau NGO Islam lain demi mengelakkan diskriminasi terhadap orang Islam.

1Malaysia tidak bermakna semua boleh disatukan, ini harus kita terima hakikatnya. Halal sampai bila-bila pun tidak akan bercampur dengan yang Haram atau benda yang syubhat!

Wallahua'lam.
  

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.