Rabu, 8 Disember 2010

Harapkan pagar, 'pagar' kacau orang..

Bak kata pepatah "harapkan pagar, pagar pulak yang makan padi"..itulah yang kini ramai keluhkan oleh orang ramai. Apa tidaknya, agak mengejutkan dan merisaukan apabila ada pihak berwajib yang bertugas songsang. Sepatutnya pagar dapat menjaga padi di sawah daripada di ceroboh oleh serangan atau gangguan luar seperti haiwan liar. Tapi apa yang berlaku sebaliknya, pagar pula yang khianat dengan membiarkan haiwan liar ni masuk dan buat "projek" sesuka hati sampai habis rosak padi di sawah.

Beginilah mungkin gambaran apa yang berlaku di Bandar Seri Indah Tawau yang sering di ganggu pencuri dan perompak. Sehingga tidak tahan dan tidak mahu bersubahat, adalah pihak yang cuba menegakkan kebenaran dalam merungkai permasalahan ini.

Adalah beberapa kenalan maupun saudara yang tinggal di kawasan ini juga menceritakan hal tersebut. Kecurian di siang hari yang agak selalu berlaku dan menakutkan penghuni di situ. Apa tidaknya, di katakan penjahat-penjahat ini merompak menggunakan senjata tajam yang mengancam nyawa penduduk.

Tempat ini memang agak jauh dari bandar dan terpencil dari kesibukan orang ramai lagipun ia sebuah penempatan atau kawasan perumahan baru. Ia juga berdekatan dengan kawasan perladangan kelapa sawit. Projek perumahan yang masih berjalan bagi fasa-fasa baru menyebabkan ramai pekerja-pekerja dan buruh binaan menetap berdekatan perumahan tersebut. Di fahamkan buruh tersebut pekerja asing tidak mempunyai dokumen dan permit kerja.

Mau cakap panjang-panjang di sini susah juga...jadi faham-fahamlah kenapa ini berlaku?

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.