Rabu, 8 September 2010

Banjir berlalu...kebakaran pula menjelma

Kg Pasir Putih Tawau dimana tempat aku dibesarkan sejak tahun 1984 ditimpa musibah yang tidak putus-putus sejak banjir besar melanda pada 29 Julai 2010. Bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga, kebakaran pula berlaku pada 7 September 2010 pukul 11 pagi yang mengakibatkan 15 buah rumah musnah habis dijilat api dalam mangsa bersiap-siap melakukan persiapan untuk menyambut aidil fitri. Kebakaran yang berlaku dihujung bulan Ramadhan ini cukup menguji kesabaran bagi penduduk kampung yang baru sahaja mengalami trauma banjir kilat.

Alhamdulillah ku panjatkan kesyukuran kepada Ilahi, sebab rumah orang tua ku terselamat dari kebakaran tersebut. Kalau bukan penduduk kampung membantu menyimbah air ke dinding rumah sudah pasti rumah orang tua ku juga dijilat api. Kebakaran betul-betul disebelah rumah terhenti, tapi rumah jiran disebelah habis terbakar bersama beberapa rumah yang tidak dapat diselamatkan kerana api marak terlalu cepat dengan bahang api yang amat panas.

Tiada apa yang dapat dikatakan melainkan hanya tabah dan redha dengan ketentuan Ilahi ini. Apapun, semua ini bala dan ujian dari-Nya untuk memberi peringatan kepada hamba-hamba-Nya yang lalai. Sama-samalah kita beristighfar kepada-Nya...

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.