Sabtu, 9 Julai 2016

Takdir dan Waktu..

Pertama-tama sekali pacik nak ucapkan

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin

----------------------------

Takdir dan Waktu..

Genap sembilan bulan pacik tak jenguk dan update blog usang ni (hehe). Buka-buka jak, tengok last bulan oktober tahun lepas punya bebelan. Ye la ni semua adalah takdir Ilahi yang sejajar dengan waktu. Manusia mana, hamba mana yang mampu menahan takdir maupun waktu yang setiap detik berjalan dan terus berjalan tanpa henti. Waktu itu hanya akan berhenti bila mana Sang Maha Pencipta itu menghendakkan ia berhenti.

Tak apa la pasal yang tu. Malam ni pacik rasa nak rakam sedikit sementara sisa waktu yang masih ada sebelum ia berlalu dan terus berlalu hingga ke penghujungnya.

Hari ni pun beberapa kali waktu penerbangan pacik berubah dan berubah. Seolah-olah soal waktu ini ingin memberitahu sesuatu, berkenaan takdir manusia yang telah ditentukan oleh Tuhannya. Cerita pasal travel pacik hari ni, ia sesuatu yang melelahkan dan sedikit mem'boring'kan. Sejak awal pagi lagi, penerbangan pacik dari Tawau ke Kota Kinabalu telah dibatalkan tanpa pengetahuan melalui SMS dan sebagainya seperti selalunya. Baru kali ini tiada pemberitahuan awal diberikan oleh pihak MAS maupun ejen penerbangan.

Alhamdulillah, walaupun pacik dah tertinggal penerbangan, saya nak ucapkan terima kasih kepada pihak MAS dan MAB yang berdedikasi untuk mengatur semula penerbangan saya. Maka pacik pun terpaksa dialihkan ke pesawat yang terbang ke Kota Kinabalu melalui Sandakan (transit) dan seterusnya ke destinasi KK walaupun berlaku sedikit kekeliruan tempat duduk dalam pesawat...(tak payah elobret yang ni haha). Sebab tiada pilihan seharusnya pacik terima saja walaupun ia memakan masa dan melelahkan.

Mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) dengan selamat walaupun ada sedikit 'turbulance' di ruang stratosfera bumi, alhamdulillah..

Takdir hari ni memang ramai pengguna-pengguna laluan udara sudah mula bergerak ke destinasi masing-masing, mungkin tanda aidilfitri semakin berlalu pergi yang sudah pasti tiada siapa dapat menghalangnya untuk pergi.. dan apa yang pasti adalah kita belum pasti untuk bertemunya lagi pada tahun depan.. yang pasti dan memang pasti kubur akan menjemput kita pulang ke destinasi seterusnya ke alam baqa' yang kekal abadi..

Setelah beberapa ketika transit di KKIA, pacik punya connecting flight ke Bintulu pun tanpa diduga telah ditunda dua jam dari jadual penerbangan asal. Bermakna pacik punya masa perjalanan dari Tawau untuk sampai ke destinasi Bintulu memakan masa 12 jam. Ini bersamaan perjalanan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Amsterdam (yang kini destinasi ini sudah pun ditamatkan selepas tragedi MH17).

Apapun sebenarnya ini semua perkara biasa yang boleh dikatakan setiap tahun pacik alami, dan sudah pasti ini semua takdir dalam waktu didunia ini..

Habis cerita pasal terbang, delay, lelah dan boring...hahahaa

Alhamdulillah sampai ke destinasi rutin bulanan pacik.. rumahjin (bulan puasa dah abis, dia pun dah mai balik...haha) tawakkal jak la...

Untuk hari ini, dan untuk ke sekian kalinya.. tak tau pacik nak katakan macam mana (hehe..). Tapi bagi pacik, dalam dunia yang singkat ni kita akan mengalami sesuatu yang sangat istimewa atau pengalaman hidup yang diluar apa yang kita fikir dalam menjalani kehidupan seharian sehinggalah kita tiada lagi.. dan pacik rasa pengalaman itu pacik ketemukannya pada bulan kelahiran pacik pada usia ke empat puluh. Puak kolonial kata, life begins at forty. Nabi (SAW) kata, tahap kematangan seseorang manusia ialah bila mana seseorang itu mencapai tahap usia tersebut dan ia adalah titik dan sempadan perjalanan hidup setiap manusia. Jika dia berubah, maka berubah lah seseorang itu. Perubahan dalam erti kata ke arah kebaikan atau sebaliknya..

Sesungguhnya hari ni adalah takdir pacik juga waktu pacik untuk berubah (kott..). Hint demi hint.. jangan tak diperasankan. Peringatan demi peringatan.. janganlah diendahkan.. 

Untuk itu, ada baiknya kalau kita bagi sikit ucapan ka, kata-kata hekmat ka, doa ka.. kan kan..

Pacik nak ucapkan selamat dan syukurlah kan atas nekmat yang Allah berikan kepada semua insan yang masih diberikan kebahagian, rezeki, kesehatan, dipertemukan jodoh, dipertemukan rakan taulan yang baik baik, kejayaan dalam urusan kerja, dapat makan dan minuman hari ini, masih boleh bergerak berjalan, berjiran dengan orang yang baik baik, dapat beraya bersama sanak saudara dan sebagainya, begitu juga kepada mereka yang diberikan nekmat dan hadiah yang besar iaitulah kurnian zuriat (tahniah ya).. asbab mereka ini boleh 'bawa' kita ke syurga, boleh juga sebaliknya, apapun pacik nak doakan semua yang terbaik kepada semua.. banyaknya nekmat2 Ilahi.. perkenalan tanpa melalui pertemuan itupun sesungguhnya nekmat... Subhanallah, dan pacik amat menghargainya.
 
Rasanya cukuplah bebelan pacik untuk malam ini. Nak rest kejap, sambil layan sat puisi senandung ni. Awal taun 90an pacik memang layan lagu kelasik ni yang dah berusia suku abad lebehh..

----------------------------------

Takdir dan Waktu

Tidak kutahu mengapakah
Sepinya melanda hatiku
Dan bukannya kemahuanku
Datangnya sendiri

Tidak kutahu mengapakah
Pilunya dipinggir hatiku
Dan kucuba untuk mengusir
Tapi tak berdaya

Lalu terbuka gerbang hatiku
Menyambut rindu datang bertemu
Aku gelisah

Kini rinduku menjemput cinta
Yang ditakdirkan denganmu sayang
Bukan pintaku atau mahumu
Semuanya suratanNya

Tapi mengapakah kau sekadar waktu
Cinta yang datang cepat berlalu
Pergimu sayang bersama cinta
Tercalar pedih di dalam dada
Aku tersiksa

Aku terdiam kaku menahan
Bisanya menikam kalbuku
Separuh nyawa ku pandang wajah
Di depan kaca

Tutup kembali gerbang hatiku
Tidak bermaya langkah kakiku
Di saat ini

Tidak kusangka jadi begini
Terpisah jua kita akhirnya
Aku sendiri tidak mengerti
Sungguh pilu di hatiku

Untuk melepaskanmu demi kerana
Ku masih sayang, sayang padamu
Terbangkit resah di dalam kalbu
Terhimpun rindu (sayang)
(Luka cintaku)



Assalam.
 
Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.