Isnin, 26 Oktober 2015

"Vape" Didalam Pesawat??

Assalam.


Agak lama tak update laman blog ni. Fikir nak tulis sikitlah malam ni. Isu berkaitan keselamatan di dalam pesawat. Baru je tadi terbaca berkenaan situasi cemas di dalam sebuah pesawat Malindo Air Boeing 737-800. Dilaporkan berlaku kebakaran kecil ke atas seorang penumpang akibat rokok elektronik atau lebih mesra dipanggil 'vape'. Kebakaran kecil itu dikatakan terjadi apabila bateri rokok elektronik tersebut tiba-tiba terbakar dan 



Terlebih dahulu, sebelum kita meneruskan komentar berkaitan vape ni, saya ingin memohon maaflah kepada semua pengguna rokok elektronik ni, tak kiralah saudara mara, rakan taulan dan sesiapa jualah. Okey. Bukan niat nak mengajar atau menegur membabi buta atau nak memperlekeh mereka yang mengamalkan budaya vape ini. Tiada niat sama sekali. Jadi, mohon maaflah semua.



Rokok biasa ataupun rokok elektronik (vape) ini, memang semua sudah sedia maklum terdapat kontra yang sangat ketara. Kita pun tak tahu jika ia ada pro atau kebaikan di dalamnya. Saya pun memang tak pernah merasai nikmat merokok, walaupun pernah zaman persekolahan dulu cuba-cuba untuk mengambil dan merasa kenikmatan asap rokok yang disedut dan dihembus kembali. Bukan rezeki saya untuk meneruskan cita-cita sebagai perokok, disebabkan pergaulan saya yang terbatas dengan kawan. Juga disebabkan tiada kemampuan untuk membeli walaupun sebatang rokok pada masa itu. Dan kini saya rasa amat bersyukur di atas jalan takdir saya.



Okeh, kembali kepada kisah vape yang terbakar di dalam ruang kabin penumpang pesawat Malindo Air. Sejujurnya saya amat terkejut dan menyeramkan, apatah lagi penumpang yang bersama pada masa itu. Saya memang tak dapat nak bayangkan sekiranya suatu perkara yang lebih buruk berlaku. Minta dijauhkan segala malapetaka pesawat. 



Selama saya menaiki pesawat, lebih kurang tujuh lapan tahun yang lepas belum pernah mengalami berlaku kejadian sedemikian dimana penumpang merokok di dalam kabin atau di ruang tandas. Sekiranya ada berlaku ini memang suatu yang sangat tidak dapat diterima oleh semua dan pelakunya seharusnya didakwa dan dikenakan hukuman yang setimpal. Ini bukan soal tak tahu peraturan atau ini cuma perkara kecil yang remeh, ini soal nyawa manusia, soal hidup dan mati orang lain yang tidak berdosa. Buatlah pertimbangan dalam melakukan sesuatu, janganlah terlalu mementingkan diri sehingga sanggup menggadaikan nyawa dan hak untuk terus orang lain.

Pada trip penerbangan saya baru-baru ini, perkara yang lebih kurang sama juga berlaku. Penerbangan domestik. Seorang penumpang wanita yang duduk sebelah saya dengan selambanya dan tanpa menghiraukan peraturan mengaktif dan menggunakan smartphone-nya untuk menangkap gambar pemandangan di luar pesawat. Memang nak tegur, tapi entah kenapa tak tertegur-tegur. Tapi lain kali saya mesti tegur sesiapa saja yang berpotensi mendatangkan bahaya atau tak endahkan peraturan pesawat. Bahaya mengaktifkan handfon dalam pesawat ialah sekiranya frekuensi handfon yang digunakan oleh frekuensi pesawat dalam operasinya, ia boleh mengganggu sistem penerbangan. Contohnya, pesawat tak dapat mendarat. Ini amat merbahaya. Kalau tak silap beberapa tahun yang lepas sudah pun berlaku dalam kes sebegini,tak ingat pesawat mana. Tapi dilaporkan pesawat mengalami masalah nak mendarat. Apabila disiasat, mendapati isyarat sebuah handfon dalam pesawat menyamai frekuensi pesawat. Sangat membahayakan penumpang..betul tak?

Kalau nak komen memang banyak nak komen sini, tapi saya tak ada masa sekarang. Sambung lain kali okeh.

Kesimpulannya, patuhilah peraturan dalam pesawat dan ingatlah bahawa berpuluh malah beratus nyawa perlu diambil kira sebelum anda berniat hendak melakukan sesuatu yang boleh memudaratkan penerbangan.

Sekian dulu.

Salam hormat.

Tiada ulasan:

Semoga Allah SWT beri kita kekuatan untuk amal dan sampaikan kepada saudara-saudara yang lain. InsyaAllah.