Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Setakat ini kita patutlah merenung sejenak tentang ibadah-ibadah kita. Sebanyak manakah kepentingan yang harus kita menitik nilaikan di dalam bulan Ramadhan ini? Sebanyak manakah ibadah-ibadah nafil (sunat) yang telah kita lakukan seperti amalan-amalan fardhu? Kita biasa perhatikan kebanyakan dikalangan kita yang selepas sahaja makan sahur, lantas pergi tidur semula yang mana akibatnya solat fajr (subuh) terlepas tanpa dikerjakan. Ramai yang melakukannya tetapi tidaklah dengan berjemaah. Ini seolah-olah menggambarkan kita hanya sekadar berterima kasih kepada Allah s.w.t terhadap makanan yang kita makan di waktu bersahur tanpa melakukan fardhu yang paling penting atau tidak melakukannya dengan berjemaah. Ianya tinggal dengan tidak sempurna. Rasulullah s.a.w bersabda bahawa: “Tidak ada sembahyang bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan masjid melainkan di dalam masjid.”
Begitu juga didalam bermacam-macam perkara pada masa iftar (berbuka) solat maghrib berjemaah pun terlepas juga, dan ramai pula yang datang ke masjid terlepas daripada takbir pertama atau terlepas rakaat pertama. Ramai orang yang disebabkan terawih, melakukan sembahyang Isya’ sebelum masuk waktunya dan yang paling menyedihkan ada sesetengahnya tidak pula bersolat langsung walaupun dalam bulan Ramadhan.
Begitulah sikap kita yang cuai terhadap ibadat-ibadat kita didalam bulan Ramadhan. Kadang kala kerana untuk melakukan satu fardhu, tiga fardhu telah binasa (hilang). Betapa kerapnya kita perhatikan solat zohor berlalu kerana kita tidur, sementara solat asar terus lenyap kerana kita begitu sibuk membeli belah, menjual dan memasak untuk disediakan sebagai hidangan sewaktu berbuka nanti.
Jikalau inilah yang terjadi terhadap amalan-amalan fardhu kita, kini bayangkanlah sendiri betapa kurangnya kita mementingkan akan amalan-amalan nafil (sunat). Begitu juga halnya dengan solat Isyra’selepas matahari naik dan dhuha (sebelum tengah hari) terlepas begitu sahaja kerana kebanyakan kita masih sedang tidur. Bagaimana pula halnya dengan sembahyang Awwabin (selepas solat maghrib). Disini kita mendapati diri kita begitu sibuk dengan iftar (berbuka) dan bila memikirkan tentang solat terawih yang mengambil masa kira-kira sejam, solat ini juga kita tinggalkan. Selanjutnya kita dapati solat Tahajjud yang mana sama masanya dengan waktu sahur, akibatnya juga turut terlepas tanpa dapat ditunaikan. Seseorang itu bolehlah mengemukakan seribu satu macam alasan yakni tidak ada masa untuk melakukan amalan-amalan sunat ini, tetapi masih kita lihat kesemua orang boleh mencari masa dan meluangkan masa bagi melakukan ibadat-ibadat ini didalam waktu yang sangat-sangat berharga ini.
Begitu juga sikap kita terutamanya kaum wanita yang dalam keadaan berpuasa tetapi tidak menutup auratnya seperti yang diwajibkan, dan yang begitu menyedihkan lagi diakhir-akhir ini mereka mendakwa menutup aurat tetapi dengan memakai baju yang ketat dan tipis sehingga boleh dilihat dengan jelas bentuk susuk tubuh oleh yang bukan muhrimnya serta baju yang singkat menyebabkan perut dan pusat terdedah tanpa rasa berdosa malah menjadi kebanggaan dan ini adalah haram disisi Allah s.w.t dan boleh menyebabkan amalan ibadat fardhu puasa hanya memperolehi lapar dan dahaga sahaja dan di khuatiri mendapat kemurkaan daripada Allah s.w.t.
Wallahua’lam & Selamat Berpuasa...
Rajab Mariali.
Setakat ini kita patutlah merenung sejenak tentang ibadah-ibadah kita. Sebanyak manakah kepentingan yang harus kita menitik nilaikan di dalam bulan Ramadhan ini? Sebanyak manakah ibadah-ibadah nafil (sunat) yang telah kita lakukan seperti amalan-amalan fardhu? Kita biasa perhatikan kebanyakan dikalangan kita yang selepas sahaja makan sahur, lantas pergi tidur semula yang mana akibatnya solat fajr (subuh) terlepas tanpa dikerjakan. Ramai yang melakukannya tetapi tidaklah dengan berjemaah. Ini seolah-olah menggambarkan kita hanya sekadar berterima kasih kepada Allah s.w.t terhadap makanan yang kita makan di waktu bersahur tanpa melakukan fardhu yang paling penting atau tidak melakukannya dengan berjemaah. Ianya tinggal dengan tidak sempurna. Rasulullah s.a.w bersabda bahawa: “Tidak ada sembahyang bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan masjid melainkan di dalam masjid.”
Begitu juga didalam bermacam-macam perkara pada masa iftar (berbuka) solat maghrib berjemaah pun terlepas juga, dan ramai pula yang datang ke masjid terlepas daripada takbir pertama atau terlepas rakaat pertama. Ramai orang yang disebabkan terawih, melakukan sembahyang Isya’ sebelum masuk waktunya dan yang paling menyedihkan ada sesetengahnya tidak pula bersolat langsung walaupun dalam bulan Ramadhan.
Begitulah sikap kita yang cuai terhadap ibadat-ibadat kita didalam bulan Ramadhan. Kadang kala kerana untuk melakukan satu fardhu, tiga fardhu telah binasa (hilang). Betapa kerapnya kita perhatikan solat zohor berlalu kerana kita tidur, sementara solat asar terus lenyap kerana kita begitu sibuk membeli belah, menjual dan memasak untuk disediakan sebagai hidangan sewaktu berbuka nanti.
Jikalau inilah yang terjadi terhadap amalan-amalan fardhu kita, kini bayangkanlah sendiri betapa kurangnya kita mementingkan akan amalan-amalan nafil (sunat). Begitu juga halnya dengan solat Isyra’selepas matahari naik dan dhuha (sebelum tengah hari) terlepas begitu sahaja kerana kebanyakan kita masih sedang tidur. Bagaimana pula halnya dengan sembahyang Awwabin (selepas solat maghrib). Disini kita mendapati diri kita begitu sibuk dengan iftar (berbuka) dan bila memikirkan tentang solat terawih yang mengambil masa kira-kira sejam, solat ini juga kita tinggalkan. Selanjutnya kita dapati solat Tahajjud yang mana sama masanya dengan waktu sahur, akibatnya juga turut terlepas tanpa dapat ditunaikan. Seseorang itu bolehlah mengemukakan seribu satu macam alasan yakni tidak ada masa untuk melakukan amalan-amalan sunat ini, tetapi masih kita lihat kesemua orang boleh mencari masa dan meluangkan masa bagi melakukan ibadat-ibadat ini didalam waktu yang sangat-sangat berharga ini.
Begitu juga sikap kita terutamanya kaum wanita yang dalam keadaan berpuasa tetapi tidak menutup auratnya seperti yang diwajibkan, dan yang begitu menyedihkan lagi diakhir-akhir ini mereka mendakwa menutup aurat tetapi dengan memakai baju yang ketat dan tipis sehingga boleh dilihat dengan jelas bentuk susuk tubuh oleh yang bukan muhrimnya serta baju yang singkat menyebabkan perut dan pusat terdedah tanpa rasa berdosa malah menjadi kebanggaan dan ini adalah haram disisi Allah s.w.t dan boleh menyebabkan amalan ibadat fardhu puasa hanya memperolehi lapar dan dahaga sahaja dan di khuatiri mendapat kemurkaan daripada Allah s.w.t.
Wallahua’lam & Selamat Berpuasa...
Rajab Mariali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan